Kupiłeś działkę, dom, mieszkanie? Pamiętaj o złożeniu do urzędu gminy informacji IN-1. Na dopełnienie formalności masz niewiele czasu, a prawidłowe wypełnienie dokumentów wpływa na rzetelność rozliczenia podatkowego.
Informacja IN-1 – kiedy należy ją złożyć?
Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 to dokument składany przez osoby fizyczne. Termin dopełnienia formalności to 14 dni licząc od dnia zaistnienia okoliczności powodujących obowiązek podatkowy. W praktyce będzie to np. zakup mieszkania lub działki, podpisanie umowy użytkowania wieczystego czy wejście w posiadanie nieruchomości.
Osoby fizyczne składają IN-1 tylko raz, przy uzyskaniu prawa do przedmiotu opodatkowania. Na podstawie zawartych w niej danych urząd miasta lub gminy określa wysokość podatku do zapłaty. Następnie informuje o niej podatnika drogą pisemnej decyzji. Znajdują się w niej także kwoty i terminy rat oraz numer rachunku organu podatkowego, na który można dokonać przelewu.
Na kim spoczywa obowiązek podatkowy?
Podatek od nieruchomości obejmuje:
- Grunty
- Budynki lub ich części (mieszkania, lokale usługowe)
- Budowle użytkowane na cele prowadzonej działalności gospodarczej
Zobowiązanymi do zapłaty podatku są:
- Właściciele
- Użytkownicy wieczyści
- Posiadacze samoistni
- Posiadacze nieruchomości należących do jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa
W przypadku nieruchomości będącej współwłasnością nie ma konieczności składania osobnych informacji IN-1 przez każdego ze współwłaścicieli. Wystarczy, że jedna osoba złoży druk z dołączonym załącznikiem ZIN-3. Wykazuje w nim dane współwłaściciela.
Do informacji IN-1 obowiązują następujące załączniki:
- ZIN-1 Dane nieruchomości opodatkowanych
- ZIN-2 Dane nieruchomości zwolnionych z opodatkowania
- ZIN-3 Dane współwłaścicieli
Przy czym nie ma obowiązku składania ich wszystkich. Wystarczy dołączyć te, które dotyczą danego przypadku.
Jak przyśpieszyć formalności?
Dopełnienie obowiązków związanych z podatkiem od nieruchomości ułatwią Przyjazne Deklaracje – wygodny kreator działający w przeglądarce internetowego. Jak wypełnić druk in-1 online? Wystarczy uruchomić to narzędzie, wybrać podatek, a następnie odpowiedzieć na zadane pytania. Zostały one w taki sposób sformułowane, aby nie budziły wątpliwości i ułatwiały podatnikowi cały proces.
Informację IN-1 można nie tylko przygotować, ale też wysłać online. Służy do tego rządowa platforma ePUAP. Zwolennicy tradycyjnych metod mogą też wydrukować gotowy formularz, podpisać go ręcznie i dostarczyć go urzędu gminy w formie papierowej.
Przyjazne Deklaracje oszczędzają czas, dzięki czemu łatwiej jest dopełnić 14-dniowego terminu określonego w ustawie. Podatnik uniknie wtedy nieprzyjemności związanych ze spóźnieniem oraz ryzyka narastania odsetek od zaległości podatkowych.
Kiedy jeszcze trzeba złożyć druk IN-1?
Należy pamiętać, że nabycie nieruchomości to nie jedyna okoliczność obligująca podatnika do złożenia IN-1. Dokument ten należy przekazać do organu podatkowego także przy zbyciu nieruchomości oraz każdej zmianie mającej wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego. Wśród takich zmian można wymienić np. przeznaczenie mieszkania, wykorzystywanego wcześniej wyłącznie prywatnie, na cele firmowe – w całości lub w części. Urząd obliczy wtedy nową wysokość daniny i poinformuje o niej podatnika drogą decyzji.